PERJANTAI, 18. ELOKUUTA 2017

Oletko jumissa, särkeekö jumisia paikkoja ja meno tuntuu kankealta?

Oletko suunnitellut, että pitäisi venytellä tai käydä hierojalla? Tuntuuko kropassa kireältä, kun taivutat alas laittamaan sukkaa jalkaan? Puutuuko paikat istumisesta; selkää tai niskaa särkee? Tai teetkö fyysistä työtä ja joka paikka on vähän jumissa? Olet ehkä käynyt joskus hierojalla ja tiedät, että se auttaisi ainakin hetkeksi. Olet saattanut miettiä, että pitäisi varmaan venytellä.

Toimivat huoltotekniikat motivoivat huoltamaan
Olen entinen kilpaurheilija. Treenasin aikoinaan paljon, mutta tunnustan, että urheiluaikoinani en ymmärtänyt kehonhuollosta juuri mitään. Olin turhautunut venyttelyyn, koska koin, että vaikka kuinka venyttelisin, se ei auttanut. En osannut toimivia tekniikoita. Kehonhuoltoa ja liikkuvuusharjoittelua ei ollut treeniohjelmassani juuri nimeksikään (ei ainakaan toimivaa sellaista) ja tästä syystä kehitys ja palautuminen hidastuivat. Lisäksi koin useita loukkaantumisia, isoja ja pienempiä, joista uskon, että olisin välttynyt, jos olisin osannut huoltaa kehoani tehokkaasti.

Foamroller on jo monelle tuttu huoltoväline ja se löytyy monilta kotoa tai ainakin treenisalilta. Harva kuitenkaan osaa hyödyntää tätä erinomaista välinettä niin tehokkaasti kuin olisi mahdollista. Tiesitkö, että ennen treeniäkin voi ja kannattaa rullata, mutta jos rullaa väärällä tekniikalla, se voi olla vaarallista ja altistaa loukkaantumisille treenissä? Loppuverryttelyn yhteydessä on oma tekniikkansa, mikä nopeuttaa palautumista nopeuttamalla maitohappojen poistumista ja jumien avaamiset avaavilla tekniikoilla kannattaa tehdä omana huoltopäivänään. Useimmille tulee yllätyksenä, että pääsääntöisesti rullaaminen ei saa sattua. Avaavat, joskus kivuliaatkin tekniikat, on osattava ja käytettävä vain tarkoituksenmukaisesti maksimissaan kerran viikossa (kokeneelle kehonhuoltajalle mahdollisesti 2 kertaa viikossa).

kuva

Sain kipinän kehonhuoltoon vasta noin 34-vuotiaana, kun törmäsin liikkuvuus- ja kehonhuolto-spesialistiin ja aloitin yhteistyön hänen kanssaan. Itsellänikin oli vanhanaikainen ajatus, että vanhemmiten sitä vaan kangistuu. Oma liikkuvuuteni oli urheilu-urani jäljiltä mitä oli: esimerkiksi vasemman polven liikerajoitus oli merkittävä polvioperaationi jäljiltä enkä saanut edes nilkasta kiinni seistessä! Syväkyykkyyn pääseminen oli siis mielestäni minulle mahdotonta. Spagaatti ei tullut kuuloonkaan. Liikkuvuusharjoittelu ja rullaus yhdessä saivat minut motivoitumaan kehonhuoltoon, sillä huomasin muutoksia jo lyhyessä ajassa ja pitkäjänteisellä tekemisellä tulokset näkyivät ja tuntuivat ja olivat todella yllättäviä. Spagaatti ja syväkyykky eivät sittenkään ole mahdottomia ensimmäistä kertaa lähes 40-vuotiaana!

Mitkä aiheuttivat eniten sairauspoissaoloja Suomessa vuonna 2016?
Selkä-, polvi olkapäävaivat sekä muut tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttivat yhteensä viime vuonna (2016) ylivoimaisesti eniten sairauspoissaoloja Suomessa. Selkävaivat johtuvat yleensä selän vääränlaisesta kuormittumisesta, kuten liian yksipuolisista työasennoista tai liikkumattomuudesta. Ne ovat tyypillisiä sekä erittäin fyysistä työtä tekeville, että toimistotyöntekijöille. Pitkän istumisen tauottaminen on tärkeää ja toimivat huoltorutiinit auttavat. Kehonhuolto on yksi tärkeä osa hyvinvointia. Jumien avaaminen rentouttaa, notkistaa ja parantaa ketteryyttä, nopeutta ja kestävyyttä.

Vähäkin voi riittää pitkälle
Parhaiten tuloksia saavuttaa, kun huollosta tekee rutiinin johonkin kohtaa viikko- ja päivärytmiä. Käytkö lenkillä tai salilla? Lisää yksi tai kaksi pientä juttua alkulämmittelyyn ja loppuverryttelyyn tai treenin/ lenkin lomaan. Aikaa ei kulu kuin minuutti tai pari, mutta kun teet nämä tietyt itsellesi tärkeimmät jutut rutiininomaisesti usein, huomaat yllättäviä tuloksia. Kehoa ei tarvitse huoltaa tuntia päivässä; vähänkin riittää, kun tekee toimivia tekniikoita oikeissa kohdissa. Hommaan saattaa jäädä jopa koukkuun, kun sen tehon tuntee!

PS. Jos haluat oppia toimivia huoltotekniikoita, tsekkaa lisää ja ilmoittaudu mukaan:
http://valmennuskaksikko.fi/tapahtumat.php?tapahtuma=52

Kirjoittaja: Eveliina Similä


Blogi

Ajankohtaista

19.12.2017 - FYSIOCROSS-tekniikka- ja treenikurssi SYKSY 2017

Tapahtuman omalle sivulle

19.12.2017 - Kahvakuula- ja voimanaru -ryhmävalmennus SYKSY 2017

Tapahtuman omalle sivulle

Tiedot

Eveliina Similä

Y-tunnus: 1752855-7
email: eveliina (piste) simila (a) valmennuskaksikko (piste) fi
puh. 050 593 8383

Sirpa Päivä

Y-tunnus: 1136746-5
email: sirpa (piste) paiva (a) valmennuskaksikko (piste) fi
puh. 050 572 4489

Liity postituslistalle

Sähköposti