KESKIVIIKKO, 09. ELOKUUTA 2017

Miksi niin moni jää sohvalle? (vaikka tietää, että olisi hyvä kuntoilla)

Kaipaatko tehotreenejä, hikeä ja itsesi ylittämistä – ja haluat pysyä terveenä?

Onko kroppa jumissa ja kunto kehno? Vai treenaatko liikaa, oletko ylikuormittunut? Oletko tuntenut kolotusta nivelissä pelkästään siksi, että et ole liikkunut ja siten huolehtinut itsestäsi? Olet mahdollisesti joskus aiemmin treenannut ja tiedät, että pidät siitä, kunhan vaan pääset alkuun, löydät kivan treenipaikan, treeniporukan ja ammattilaisen avuksesi.

Treenasin itse urheiluaikoinani paljon ja näin jälkikäteen on tunnustettava, että määrää oli enemmän kuin laatua. Kehoa huoltavaa harjoittelua tai liikkuvuusharjoittelua ei ollut juuri nimeksikään – ei ainakaan toimivaa sellaista. Kehitys ja palautuminen hidastuivat, koska treenaaminen ei ollut riittävän hyvin suunniteltua. Koin urheilu-urallani useita loukkaantumisia, isoja ja pienempiä. Kaksi isoa polvioperaatiota, yhden olkapää- ja yhden ranne-operaation. Lisäksi useita venähdyksiä ja revähdyksiä ympäri kehoa. ”Urheilija ei tervettä päivää näe” – sanoi äitini usein, kun seurasi läheltä urheilemistani. Olin samaa mieltä. Jokainen operaatio oli pois terveistä treeni- ja pelipäivistä ja siten annoin tasoitusta muille kilpasiskoille.

Nykyään olen eri mieltä. Moni loukkaantuminen on turha ja myös urheilija, aivan kuten kuntoilijakin, voivat nähdä terveitä päiviä ja välttyä monelta vaivalta. Useimmat loukkaantumiset olisivat estettävissä paremmin suunnitellulla harjoittelulla, kehonhuollosta ja oikeista liiketekniikoista huolehtimalla.

Kiireinen arki ja suunnittelemattomuus hankaloittavat säännöllistä ja järkevää treenaamista: loukkaantumiset riskinä

Kun arki on kiireistä ja aikaa on vain vähän omille harrastuksille, on ajan priorisointi ja suunnittelu välttämätöntä: Itsestä huolehtiminen on prioriteetti numero yksi! Ihmisten liikuntatottumuksia seuratessani havaitsen usein, että treenataan sykäyksittäin; saadaan yhtäkkinen innostus treenaamiseen, aloitetaan liian kovilla tehoilla, välttävillä tekniikoilla ja ennemmin tai myöhemmin innostus loppuu, koska treenit eivät tunnu hyviltä. Treeneistä puuttuvat suunnitelmallisuus ja progressiivisuus. Pahimmassa tapauksessa loukkaannutaan ja siitä seuraava pakkolepo ja sairausloma puolestaan koituvat niin kalliiksi, että ajatellaan, että on parempi olla tekemättä mitään, jotta vältytään loukkaantumisilta.

Motivaatio kateissa?

Mitä kauemmin on ollut tekemättä mitään kuntonsa eteen, sitä vaikeampaa on aloittaminen. Onko sinusta tuntunut, että on vaikea saada itseään niskasta kiinni ja lähteä kuntoilemaan, vaikka tiedät, että jotain pitäisi tehdä? Moni toivoisi, että asiantunteva ammattilainen tulisi opastamaan alkuun ja neuvoisi, mitä kannattaa tehdä. Miten liikkeet tehdään puhtaasti ja oikein loukkaamatta itseään? Kuntosalijäsenyys ei välttämättä kiinnosta ja Personl Trainerin hankkiminen koetaan liian arvokkaaksi.

Urheilu-urani loputtua 34-vuotiaana, olin uuden tilanteen edessä, kun etsin motivaatiota kuntoiluun. Kilpailu oli se juttu, miksi pidin kuntoa yllä, ei kuntoilu saatikka terveysliikunta. Ilman kilpailua ja sosiaalista vertaisryhmää omasta kunnosta huolehtiminen ei kiinnostanut yhtään. Lopulta löysin mahtavan ammattivalmentajan ja kivan treeniporukan! Treenit ovat suunniteltuja, kehittäviä, eteneviä ja monipuolisia. Motivaatio liikuntaan löytyi uudelleen - tai oikeastaan ensimmäistä kertaa. Toisena, oman terveyteni kannalta isoin tekijä oli, kun aloitin yhteistyön huolto- ja liikkuvuusalan spesialistin kanssa. Nämä omien alojensa huiput saivat minut vakuuttumaan ja innostumaan: on mahdollista kehittyä; parantaa liikkuvuutta (esim päästä spagaatti!) ja saavuttaa halutessaan huippukunto sekä pysyä terveenä, vielä näin vanhemmallakin iällä (pian 40-v!)…

Nykyisin nautin arjesta, johon sisältyy mm. perhe-elämää, yrittäjän työtä ja liikuntaa. Vaikka arkisin on paljon ohjelmaa, kaikelle löytyy aikaa – se on vain suunniteltava hyvin ja myös itselle tärkeä harrastusaika on merkittävä kalenteriin.

Oma mielenkiintoni loukkaantumisten minimoimiseen juontaa omista loukkaantumisista, jotka nykytietämykseni mukaan olisivat olleet suurelta osin vältettävissä. Myös fysioterapeutin koulutuksen ansiosta olen erityisen tarkka, että liikkeet tehdään prikulleen oikein. Olen työssäni tavannut kuntoilijoita ja urheilijoita, jotka treenaavat kovaa, välttävillä tekniikoilla, eivät lämmittele tai loppuverryttele, eivätkä huolla kehoaan mitenkään tai enintäänkin alkeellisesti. Usein tällaisilla tarinoilla on ennen pitkää kohtalokas loppu. Koska monesti arjessa on rajallisesti aikaa harrastuksille ja omasta kunnosta huolehtimiselle, on välttämätöntä optimoida treenaamiseen käytetty aika tekemällä laadukkaasti sen mitä tekee. Kunto ja hyvinvointi ja terveys voivat kohota rinta rinnan; ei treeniä terveyden ehdoilla, vaan kovaan kuntoon terveenä!

Ilmoittautumiset Syksyn valmennusryhmiin ovat käynnissä. Ryhmät starttaavat 5.9. Mukaan mahtuu ilmottautumisjärjestyksessä 18hlöä/ryhmä, varaa paikkasi nyt. ENNEN 15.8 ILMOTTAUTUNEILLE ALENNETTU HINTA!

http://valmennuskaksikko.fi/tapahtumat.php

kuva

Kirjoittaja: Eveliina Similä


Blogi

Ajankohtaista

Ei tulevia tapahtumia

Tiedot

Eveliina Similä

Y-tunnus: 1752855-7
email: eveliina (piste) simila (a) valmennuskaksikko (piste) fi
puh. 050 593 8383

Sirpa Päivä

Y-tunnus: 1136746-5
email: sirpa (piste) paiva (a) valmennuskaksikko (piste) fi
puh. 050 572 4489

Liity postituslistalle

Sähköposti